Шейсет и два процента от румънците имат поне една кола в домакинството си, 45 на сто притежават автомобил на повече от 11 години. Три четвърти са си закупили колата втора употреба. Това показват данните от проучване на Румънския институт за оценка и стратегия (IRES), цитирано от БТА.
Повече от половината (54%) от анкетираните имат автомобили, които използват дизелово гориво, 36% са на бензин. Два процента казват, че притежават хибридна кола и един процент използват електрическа.
Над една трета (37%) планират да закупят електрическо превозно средство, но основната пречка за подобна стъпка е високата цена. Повече от половината (51%) споделят, че не могат да си го позволят. Един на всеки 10 респонденти посочва липсата на инфраструктура за зареждане.
Пазарът на употребявани автомобили в Румъния се разширява, но не непременно чрез увеличаване на вноса на такива автомобили, а чрез сериозното покачване на цените на колите, отбелязва вестник „Адевърул“.
„В края на 2022 г. средната цена на автомобилите на най-голямата платформа за обяви в Румъния е 11 198 евро, с 3% по-висока от тази през януари 2022 г., но с 18% по-висока в сравнение с декември 2021 г. Това означава, че колите втора ръка са навлезли на пазара с по-високи цени още от началото на 2022 г., а колебанията в цените след това са били малки в течение на цялата година. Спрямо края на 2020 г. обаче средната цена на автомобилите се е повишила с 46%, от 7664 евро през декември 2020 г. до 11 198 евро през декември 2022 година“.
И още: През декември 2022 г. средната цена за колите на възраст между 5 и 10 години е с 23% по-висока от декември 2021 г. и с 49% по-висока от декември 2020 г., показват данните.
Междувременно преди броени дни държавата стартира програмата, наречена „Rabla Local“ (буквално преведено „местна таратайка“). Собствениците, които се откажат от автомобили, по-стари от 15 години, ще получат 3000 леи (около 1200 лв.) в замяна, без да са задължени да купуват нова кола, както беше по програмата „Rabla Classic“.
Осемдесет процента от парите за програмата идват от Фонда за околната среда, а 20% от местния бюджет. Колата, която ще бъде бракувана, трябва да е регистрирана в данъчните регистри на кметството, да е на повече от 15 години, да има стандарт за замърсяване Евро 3 или по-стар и да има основните компоненти, като двигател, трансмисия и ходова част.